Tapahtuma-aika: jouluu 2017
Organisaation Strategiset mitat:
Liikevaihto: n 150 milj.
Työntekijöitä: noin 500
Erityistä: tavoittaa noin 2 miljoonaa asiakasta viikottain
Organisaatio: vanhoillinen, todellisessa digimurroksessa oleva toimiala.
Olin kyseisässä organisaatiossa loppuvuodesta avittamassa ja vauhdittamista johtamista ja esimiestyötä. Yksi päivä oli erityinen ja tämä erityinen päivä muutti lähestulkoon kaiken. Haluan kertoa siitä sinulle. Tosi tapahtumiin perustava tarinani; kas tässä!
Asiakas yrityksen toimialaa haastaa digitaalisuus toden teolla. Organisaatiossa tarvitaan toimintaa, uudenlaista tekemistä, out of the box ajattelua, uudelleen järjestelyjä eli kaikkea sitä, mikä on kivuliasta ja tuntuu suossa tarpomiselta. Kaikki kaipaavat muutosta, kunhan itse ei tarvitse muuttua.
Tuollaisessa tilanteessa kaivataan yleensä luottamusta. Sen perään oikeastaan huudetaan. Mutta ei suomalaisessa liiketoiminnassa sen ”perus luottamuksen” perään tarvitse huudella. Asiat hoidetaan, koska asioiden hoitaminen on meille suomalaisille kunnia-asia. Tekemiseen perustuvaa luottamusta kyllä löytyy. Näytä meille tehtävä, niin me hoidamme sen kuten sovittu, vaikka sitten talvisodan hengessä.
Se luottamus, mikä on vajavaista, kehittymätöntä ja mitä kaipaamme, on haavoittuvuuteen perustuva luottamus. Hankalaa, eikö? Tämä luottamuksen laji on kaikkein tärkein. Se onkin kaiken tekemisen, menestymisen ja ihmissuhteiden perusta. Ja tarkoitan KAIKKIEN Ihmissuhteiden niin töissä, harrastuksina ja kotona. Ja juuri tätä luottamusta, me tuossa esimiespäivässä tavoitimme ainakin hetkellisesti.
Kun tämä luottamuksen muoto ja taso on kunnossa on myös konfliktit ja erimielisyydet helppoja ja mielekkäitä hoitaa. Ihmiset ovat sitoutuneita päätöksiin sekä tilivelvollisia itselleen ja toisilleen.
Mitä sitten teimme?
Harjoitus on varsin simppeli mutta vaatii paljon ihmiseltä; niin osallistujalta kuin fasilitoijalta, hetkeltä ja uskolta toteutuakseen. Jaoimme porukan noin 4-6 henkilön ryhmiin. Jokaisella oli etukäteen aikaa valmistautua, ja nyt yhteisessä hetkessä, viimeistellä elämäntarinansa. Jokainen oli tunnistanut elämästään niitä erityisiä hetkiä, ylä- ja alamäkiä, mitkä ovat tehneet hänestä juuri hänet. Ja kuvasi tämän hetkipolun tarinaksi.
On tärkeää, että toimitusjohtaja aloittaa. Ja on tärkeää, että hän tai kukaan muukaan ei kerro sankaritarinoita tai suoritusluetteloa vaan kertoo elämästä. Harvoin sitä elämän suurinta oppia tai kokemusta, meistä kukaan on töistä saanut.
Jokainen saa aikansa kertoa tarinansa. Kysyä ei saa. Tarkentaa ei saa. Keskeyttää ei saa.
Voimallista!
Tunteikasta!
Koskettavaa!
Osuvaa!
Ja kuten tiedät, ihmisen elämä ei ole vain cv tai sarja onnistumisen voittokulkua vaan mukana on osumia ja sattumia. Ihmeellisiä tarinoita ja elämänheittoja sekä käsittämättömiä kohtaloita ja sattumia. Nämä tarinat, jos mitkä tuntuvat. Tuntuvat niin syvällä, että tulee itku. Ne tuntuvat niin syvällä, että tuntuu kuin kollega astuisi ihon alle. Koskisi jonnekin syvimpään, missä on kaikkein pehmeintä. Ja kaiken tämän tunteiden yhdessä kokemisen jälkeen, kun tarinat on kerrottu, kirjan kannet on laitettu kiinni, tuntuu siltä kuin se sama kollega, jonka kanssa olin vuosia tehnyt töitä tai se sama toimari, joka on kipparoinut organisaatiota, olisi tullut lähelle ja viereen, ottanut kädestä kiinni ja sanonut: ”näin on hyvä”. Se on kuin taikaa. Ja kaikki tämä ihan tavallisena torstaina.
Tämä ei vielä liiketoimintaa voitokkaaksi muuta. Mutta se antaa ainakin perustan luottamukselle, jonka perään olemme huutaneet. Se auttaa hankalissa muutostilanteissa, kun organisaatio ihmisineen on tiukilla. Se auttaa olemaan erimieltä ja kohtaamaan ristiriitoja rakentavasti. Se auttaa sitoutumisessa, tilivelvollisuudessa ja päätöksen teossa.
Luottamus on kuin lihas -sitäkin pitää harjoittaa ja huoltaa. Tätä lihasta koetellaan ihan tavallisen tekemisen keskellä mutta ennen kaikkea, kun hommaa pitää muuttaa suuntaan tai toiseen.
Lisää aiheesta voit lukea Patrick Lencionin kirjasta ja teoriasta: Viisi toiminta häiriötä tiimissä. Jos sinulla on aikaa niin lukaise kirja tai katso Lencionin yksi esiintymisistä täältä: https://www.youtube.com/watch?v=inftqUOLFaM
Lencioni toteaakin ihanan yksinkertaisesti, että ”kaikki liiketoiminta ongelmat ovat loppujen lopuksi käyttäytymisongelmia”. Oletko samaa mieltä?
Jos haluat jutella tämän yksinkertaisen ja mielenkiintoisen mutta niin vaikean asian äärellä osallistu keskusteluun tässä, somessa tai tavataan! Autan mielelläni! Ja me Milestonella autamme. Siksi me täällä olemme –lämmittämässä suomalaista liiketoimintaa ja tekemässä parempaa bisnestä.
Heidi toimii Milestonessa kulttuurimuotoilijana.
Heidi Moilanen
p.044 525 3990
heidi@milestone.fi